AKCE Focus 1+1 ZDARMA do 31.5. (platí i pro balíčky) Stačí přidat Focus navíc do košíku

Vše, co byste měli vědět o L-theaninu

L-theanine je aminokyselina, která se nejčastěji vyskytuje v lístcích černého i zeleného čaje. V malém množství ji najdeme také v některých houbách. Podle mnohých výzkumů zmírňuje L-theanine úzkosti či stres a používá se také při problémech s nespavostí. Díky těmto relaxačním účinkům je součástí mnoha doplňků stravy. Než si produkt obsahující L-theanine koupíte, přečtěte si tento článek, kde se dozvíte informace o potenciálních přínosech i rizicích souvisejících s touto aminokyselinou.


Výhody L-theaninu

L-theanine je sice nejvíce známý pro své relaxační účinky, ovšem potenciálních zdravotních přínosů je s touto aminokyselinou spojováno mnohem víc. Které to jsou?


Úleva od úzkosti a stresu

Všimli jste si, že popíjení šálku teplého čaje na vás má uvolňující účinky a cítíte se poté zkrátka mnohem lépe? Není to pouze váš pocit. K závěru, že konzumace L-theaninu působí na lidi relaxačně, aniž by ovšem způsobovala ospalost a snížení tepové frekvence, došly některé vědecké výzkumy. [1] Kontrolovaná studie se 104 účastníky spojuje L-theanine se snížením míry stresu a pocitů úzkosti u lidí zažívající stresové situace. [2] Další studie publikovaná v Journal of Clinical Psychiatry zkoumala pacienty se schizofrenními poruchami a i v tomto případě hovoří výsledky o snížení úzkostí a zmírnění příznaků uvedených poruch. [34]


Podpora soustředění

Zvláště v kombinaci s kofeinem může L-theanine zvyšovat koncetraci a pozornost. Podle jedné studie se mohli účastníci po požití 97 mg L-theaninu a 40 mg kofeinu (klasický šálek kávy obsahuje asi 95 mg kofeinu) výrazně lépe soustředit při plnění náročných úkolů. Účastníci studie se navíc cítili více čilí a méně unavení. [5]

 

Zlepšení imunity

Podle některých výzkumů zlepšuje L-theanine fungování imunitního systému. Studie publikovaná v časopise Beverages naznačuje, že L-theanine pomáhá snížit míru infekce horních dýchacích cest. [6] Ve spojení s katechiny (antioxidanty) ze zeleného čaje je L-theanine spojován s preventivními účinky vůči chřipce. [7] Další studie došla k tomu, že L-theanine působí protizánětlivě v trávicím traktu. [8] K potvrzení těchto závěrů je ovšem nutné provést ještě další výzkumy, které jejich platnost potvrdí.


V boji proti rakovině

L-theanine je spojován se zesílením účinků některých chemoterapeutických léků užívaných při léčbě nádorů. [9] Jedná se tak o potenciální možnost, jak zvýšit účinnost chemoterapie v boji proti rakovině. Oficiální data o tom, že existuje korelace mezi pitím čaje a nižším výskytem rakoviny, zatím neexistují. Nicméně některé studie naznačují, že u lidí pravidelně pijících čaj, se rakovina objevuje méně často. [10] V Číně probíhal experiment s ženami s diagnostikovanou rakovinou vaječníků a podle jejích výsledků žily déle pacientky, které pily alespoň jeden šálek zeleného čaje denně. [11] Další studie zjistila, že u žen, které pravidelně pijí zelený čaj, je o 32 % nižší pravděpodobnost vzniku rakoviny slinivky. [12]

Krevní tlak pod kontrolou

Další skupinou, pro které může být L-theanine prospěšný, jsou osoby se zvýšeným krevním tlakem ve stresových situacích. Podle výsledků jedné ze studií pomohl L-theanine snížit krevní tlak u lidí, kteří obvykle pociťovali jeho zvýšení při specifických mentálních úkonech. [13] Podobných, byť o poznání méně příznivých, účinků dosáhl také kofein.


Pro lepší spánek

Další výzkumy naznačují, že L-theanine prospívá kvalitnímu spánku, což nejspíš souvisí s jeho výše popsanými relaxačními účinky.  V závěrech jedné studie píší vědci o tom, že v dávkách 250 mg a 400 mg L-theanine významně zlepšuje spánek jak u lidí, tak u zvířat. [14] Dále bylo prokázáno, že v množství 200 mg pomáhá L-theanine snížit srdeční tep a tím podporuje uvolnění těla. [15]


K lepšímu spánku napomáhá také u chlapců s diagnostikovanou poruchou pozornosti a hyperaktivitou (ADHD). Studie zkoumala účinky L-theaninu na 98 chlapcích ve věku 8 až 12 let. Randomizované skupině byly dvakrát denně podávány dvě tablety se 100 mg L-theaninu. Druhá skupina dostala placebo pilulky. Po 6 týdnech měla skupina užívající L-theanine výrazně delší a klidnější spánek. [16] Ačkoliv zní tyto výsledky slibně, bude v této oblasti zapotřebí provést ještě další výzkum, které účinnost a bezpečnost L-theaninu podávaného dětem potvrdí.


L-theanine: rizika a vedlejší účinky

Vzhledem k tomu, že doposud nebyly potvrzeny žádné vedlejší účinky konzumace L-theaninu, je užívání čajů a doplňků s jeho obsahem považováno za bezpečné.


Zde je ovšem nutné uvést, že některé výzkumy poukazují na to, že čaje obsahující aminokyseliny mohou obsahovat složky s potenciálně negativními účinky pro onkologické pacienty. Data Memorial Sloan Kettering Cancer Center, amerického centra pro léčbu rakoviny, spojují  polyfenol EGCG, který je běžně součástí zeleného čaje, se snižováním účinnosti některých chemoterapeutických léků. [17]


Onkologičtí pacienti, kteří podstupují chemoterapeutickou léčbu, by tedy užívání zeleného čaje a doplňků s L-theaninem měli vždy předem zkonzultovat se svým ošetřujícím lékařem.


Dále je třeba zmínit, že vzhledem k obsahuju kofeinu může konzumace většího množství zeleného čaje vést k žaludeční nevolnosti či podrážděnosti. Příjem kofeinu by měly rozhodně omezit těhotné a kojící ženy.


Doporučená dávka L-theaninu

Pro doporučené dávkování L-theaninu neexistuje zatím dostatečná opora ve výzkumech a vědeckých datech, a tak nebylo dosud stanoveno. Určitě však neuděláte chybu, když se v tomto směru budete řídit obecnými doporučeními pro konzumaci kofeinu. V případě pochybností se neváhejte obrátit na svého lékaře.

Something went wrong, please contact us!
Váš košík0
Mezisoučet:
Doručíme