5 tipů, jak bojovat s únavou

Čas čtení: 4 min
Únava

Podzim, studené počasí, méně slunečního svitu. První káva do pěti minut po probuzení, další do hodiny. A pravidelně doplňovat kofein, ať se to do večera nějak doklepe. Říkáte si, že to musí jít i jinak? Souhlasíme!

 

Ne, stálá únava není normální, ač se tak začátek 21. století snaží tvářit. Nemusíte se tedy cítit vůbec provinile, pokud si chcete dopřát 8 hodin spánku a tvrdý pracovní drill občas vyměnit za relaxaci. Tělo a především mozek vám za to poděkují.

Ptali jsme se, které triky, jak se zbavit únavy, fungují vám. Nenajdete zde tedy výsledky jakýchsi vzdálených studií s neaplikovatelnými doporučeními. Jsou to rady od lidí. Pro vás.

Jdeme na to?

Rada č. 1 - ZEN

No dobře, zenový klid necháme mistrům z východního světa, ale trocha té psychické pohody prospěje všem. Chronický stres je totiž hlavním spouštěčem dlouhodobé únavy. Jak s ním zatočíte, je na vás. Pro někoho je to pravé ořechové krátká odpolední procházka či půl hodinka na jógamatce, někdo si nejvíce odpočine při krátké exkurzi do světa fantazie díky knížkám. Cokoli vám dovolí si tak trochu restartovat mysl.

 

Častou příčinou stresu a únavy je fakt, že nežijeme v přítomném okamžiku, ale unavujeme mozek neustálým blouděním v minulosti i v budoucnosti. Také si často lámete hlavu tím, kde jste udělali chybu, co musíte nakoupit, kdy stihnete vyprat další várku prádla, naučit se půlku skript atd. Nebo jsme v tom sami? 🙂 Jak žít více tady a teď jsme pro vás sepsali v článku o mindfulness.

Někdy jsme unavení ne proto, že bychom toho dělali příliš, ale proto, že děláme málo věcí, které nás těší.

Alexander Den Heijer

Rada č. 2 - Dluhy jsou špatné - finanční i ty spánkové

Malý test hned na začátek – co se stane, když si nenastavíte budík? Zaspíte třeba o dvě hodiny? Pak nespíte tolik, kolik byste měli.

 

A žít na dluhy se nevyplácí. O co se jeden den ošidíte, to druhý den nedospíte. Spánkový dluh se vám přelije do dalšího cyklu, pak do dalšího, dalšího, a tak dále, což se projeví stavem dlouhotrvající, každodenní chronické spánkové deprivace a odpolední únavy. Nenaplněná spánková potřeba nakonec vede k pocitu chronické únavy a projeví se mnoha psychickými a fyzickými problémy.

"Dlouho jsem šidila spánek během týdne a vše pak doháněla o víkendech. Úroveň energie mi však klesala a klesala a pracovní dny jsem spíše přežívala než užívala."

Adéla K. studentka vysoké školy

 

Takže co s tím? Nejlepší, co pro sebe můžete udělat, je chodit spát a vstávat ve stejnou hodinu. Dopřát si můžete i tzv. power nap, tedy krátkého šlofíka, který vás nabije energií potřebnou k efektivnímu zbytku dne. Doporučujeme si jej však dopřát před 3. hodinou odpolední, pak byste se mohli zbytečně potýkat s problémy s usnutím.

Did you know that….?

Superhvězda sprintu na sto metrů Usain Bolt si při mnoha příležitostech před překonáním světového rekordu šel zdřímnout.

Rada č. 3 - To správné palivo

Spánek a jídlo jsou takové dvě spojené nádoby. Možná jste si sami všimli, že když jste unavení, máte větší chuť na jídlo. Není to náhoda. Nedostatek spánku zapříčiňuje vyšší hladinu hormonu navozujícího pocit hladu a zároveň potlačujícího tvorbu spřízněného hormonu, který spouští pocit nasycení.

 

Stejně tak jako lokomotiva nejede na seno, nemůžeme od svého těla chtít supr čupr výkony, když jej odbýváme bůhvíjakým kusem žvance. Tak si dopřejte dobrou snídani, malé svačinky a vyhněte se těžkým jídlům, po kterých nám energie automaticky klesá až na bod mrazu. Odborný terminus technicus: poobědová demence či gastrodemence. 🙂 

5 tipů, jak bojovat s únavou 1

Zaměřte se také na to, abyste své tělo rozmazlili i dostatkem minerálů a vitamínů. Jedním z častých minerálů, který způsobuje problémy se spánkem, je hořčík. Doplnit jej lze snadno stravou bohatou na hořčík nebo extra suplementací.

Rada č. 4 - Přepijte to

A ne, není řeč o pivu. Jednou z častých rad, kterou jste nám psali, je vypít přes den dost vody. Na první pohled není spojitost mezi pitným režimem a únavou viditelná, ale zkuste to, a pocítíte na vlastní kůži. 🙂

 

Pozor také na šálky kávy – ty vám potřebnou hydrataci nedodají, naopak si kousek uberou pro sebe. Dnešní doba zaměřená na výkon, který často hledáme právě v kofeinu. Ten je však pouze krátkodobá náhrada, po které záhy přichází tzv. caffeine crush, tedy prudký pokles energie v důsledku snížení hladiny kofeinu v těle. A hádejte co? Ano, ten obvykle přepíjíme další koňskou dávkou kafe. ☕️ 

5 tipů, jak bojovat s únavou 2

Existují alternativy, které vám dopřejí energii a koncentraci i bez kofeinu. Z naší stáje vám určitě můžeme nabídnout Mindflow Decaf, unikátní kombinace přírodních látek bez kofeinu stimulující mozkové funkce.

Rada č. 5 - Raz, dva, tři!

Únava má svůj funkci. Je to ukazatel, který nás má varovat před přílišným vyčerpáním sil. Ale věděli jste, stejně citlivě funguje i na nedostatek aktivity? Pokud jste se někdy váleli doma celý den, možná jste se večer divili, že jste hrozně unavení, i když nemáte z čeho. Jo, to je přesně ono.

 

Ne každý den je posvícení (rozumějte čas na tříhodinový workout), ale vyjít schody v rámci šetření energie za výtah, vystoupit o zastávku dřív nebo dojít do vzdálenější restaurace (v dobách koronavirových k vzdálenějšímu okénku) můžete každý den.

Ultimátní rada

 

Pokud si dneska odnesete pouze jednu radu, měla by to být tato – baby steps. Pokud se pokusíte implementovat všechny změny naráz, pravděpodobně to brzy vzdáte. Raději postupně vítejte do svého života malé změny a uvidíte, kolik mil s tím nakonec ujdete.. 🙂

A co když žádná rada nezabere?

I my máme dny, kdy i přes všechny tipy, rady, dodržování jídelníčku i správného spánkového rytmu zkrátka energie není. Nebojte, nejste v tom sami. Prostě jen poslouchejte své tělo a klidně si dejte oraz. 😊

A co vy? Co vám funguje proti únavě a nám se do seznamu nevešlo? 🙂 Neváhejte nám napsat, na Facebooku nebo Instagramu nás najdete ve dne v noci.

Další tipy z blogu