3 tipy jak být efektivní v práci a v životě

By Pavla Hubálková

Stop multitaskingu

Ano, ani ženy nezvládají multitasking. Poslední vědecké výzkumy potvrzují, že plné soustředění na jednu činnost je mnohem efektivnější, než se snažit dělat více věcí zároveň. 1

Při multitaskingu máme falešný pocit produktivity, ale zbytečně plýtváme časem na přepínání mezi úkoly. Ze studií vyplývá, že multitasking nás může stát až 40% produktivního času! 2

Nevěříte? Máme pro vás test.

Pojďme si to vyzkoušet. Jak rychle za sebou vyjmenujete čísla 1-5 nebo písmena A-E. Snadné a rychlé, že? Tak a teď zkuste postupně vyjmenovávat číslo a písmeno zároveň, neboli 1A, 2B, 3C,..

Časové intervaly

Jak vytrénovat focus? Jednoduše, stačí vám funkce odpočítávání času ve vašem mobilu. Pro začátek si nastavte 10-20 minut a po tuto dobu se plně soustředte na jednu činnost. Nenechte se ničím a nikým rušit, vypněte telefon a odstraňte vše, co by vás mohlo rozptylovat.

Praktický tip

Pokud se vám nedaří zklidnit mysl, která je plná myšlenek a plodí jeden nápad za druhým. Mějte pro tyto případy připravený papír, kam všechny nápady napíšete a během pár sekund se zase vrátíte k plnému soustředění na práci.

Mindfulnes

Neboli prostá přítomnost, znamená být tady a teď. Neřešit minulost, nesnít o budoucnosti, ale plně se soustředit na to, co právě děláte, co právě cítíte a prožíváte.

Pro praktikování mindfulness nemusíte být zrovna budhistický mnich a trénovat můžete klidně při mytí nádobí, čištění zubů nebo čekání na výtah.

Jak na to?

Nejjednodušší způsob jak začít je soustředit se na svůj dech a vnímat, jak se cítíte, co prožíváte. Další možnost je plně se soustředit a uvědomovat si činnost, kterou právě děláte. Každému vyhovuje něco jiného, proto doporučujeme vyzkoušet různé techniky, které brzy více popíšeme v dalších článcích.

Užitečné nástroje jsou třeba mobilní aplikace Headspace nebo Calm, které vás provedou úplnými začátky.

Zajímá vás ještě více? V tom případě doporučujeme knihy “Proč je bdělá pozornost lepší než čokoláda” od David Michie nebo “Život samá pohroma” od Jon Kabat Zinn.

Sdílejte článek a pomozte ostatním být efektivnější

Nezapomeňte nás sledovat na Facebooku a Instagramu.

   

Zdroje:

1 – Travis Bradberry, Ph.D. (Odkaz)
2 – Multitasking: Switching costs. (Odkaz)
3 – Rubinstein, J. S., Meyer, D. E. & Evans, J. E. (2001). Executive Control of Cognitive Processes in Task Switching. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 27, 763-797.