Flow – jak ovládnout umění naprosté koncentrace

By Ondřej Mrkus

Při stavu flow ztrácíme pojem o čase a jsme naplno ponořeni do prováděné činnosti. Asi jste už zažili, že jste se tak zabrali do některé z vašich oblíbených činností, až jste úplně zapomněli na čas a cítili se potom skvěle. Cílem je takový stav flow vytvořit co nejčastěji i při práci, být tak efektivnější a zároveň si činnost užít.

Jak se dostat do stavu flow?

Shaffer, který v roce 2013 představil teorii flow v psychologii, popsal několik podmínek pro jeho navození. Zásadní je, aby činností byla náročná ale zvládnutelná výzva, při které vidíme okamžité výsledky a nikdo nás přitom nevyrušuje.

Výzvu potřebujeme, protože jinak bychom se brzy začali nudit. Nemůžeme si však ukousnout najednou moc velké sousto, protože po chvíli by nás přílišná náročnost začala frustrovat a vzdali bychom to. Okamžité výsledky produkují dopamin a stimulují centrum odměny v mozku, proto z nich máme takovou radost. Nakonec nesmí chybět absence vyrušování, která umožňuje úplné soustředění po delší dobu.

Jak využít flow při práci a učení?

Udělejte si ze svého úkolu výzvu. Stanovte si vyšší cíl, přihlaste se na kurz  – cokoli, co je pro vás výzva. Nevíte jak? Řekněte nadřízenému nebo profesorovi o náročnější zadání. Určitě se setkáte s pozitivní odezvou.

• Jestli je úkol naopak moc těžký a motáte se při řešení beznadějně v kruhu, vyhledejte pomoc. Ať už od zkušenějšího kolegy či spolužáka, nebo od chytrého strýčka Googla. Nové informace nebo jiný pohled na věc, vám pomůžou překonat překážky a můžete pokračovat ve flow.

• Pokud je činnost výzva, vím jak na ni, ale nechápu její smysl, tak u ní dlouho nevydržím. Potřebujeme vidět smysluplné výsledky. Při psaní tohoto článku také vidím slova okamžitě, vím, co je cíl a můžu v reálném čase vyhodnocovat, jak se mi daří.

• Posledním a velmi častým kamenem úrazu je vyrušování. Dnešní hyper-komunikační doba plná notifikací a open-space kanceláří je líhní pro vyrušení každých pár minut. Bez jasných pravidel pro práci nebo učení se neobejdeme. Doporučujeme naplánovat si předem čas na flow (nerušenou práci) a oznámit svému okolí, ať se vás v tento čas nesnaží zastihnout. Mód “nerušit” na telefonu to jistí.

„If you are interested in something, you will focus on it, and if you focus attention on anything, it is likely that you will become interested in it. Many of the things we find interesting are not so by nature, but because we took the trouble of paying attention to them.“

― Mihaly Csikszentmihalyi, Finding Flow: The Psychology of Engagement with Everyday Life

samotna-lahev

3 hodiny soustředění v přírodní tobolce Mindflow

Mindflow je přírodní alternativa energeťáku, kávy nebo čaje. Pomůže porazit únavu a naplno se 3–4 hodiny soustředit.