8 důvodů proč si dát (další) kávu



Ranní silné kafe, poobědová káva, kafíčko v kavárně s přáteli… Každý milujeme svou kávu jinak. Ale všichni se určitě shodneme na tom, že je super vědět, že kafe nejen chutná, ale je pro nás i prospěšné.  A co že vlastně dělá z kávy ten supernápoj?

 

KOFEIN

Základní stavební kámen kávy. Řadí se mezi tzv. stimulanty cévního nervového systému a patří mezi nejběžněji užívané psychoaktivní látky (drogy!) na světě. Mimo kávy je obsažen např. v čaji nebo čokoládě, ale právě v kávě je jeho obsah nejvyšší.

 

ANTIOXIDANTY

Kromě kofeinu káva obsahuje také řadu pro tělo důležitých látek a antioxidantů. A právě díky vysokému obsahu antioxidantů, které bojují a chrání před volnými radikály v těle, je káva jedním z nejvíce zdraví prospěšných nápojů.

Typický šálek kávy (240 ml) obsahuje:

  •         Vitamin B2 (riboflavin) - 11% DDD (doporučené denní dávky)
  •         Vitamin B5 (kyselina pantotenová) - 6% DDD
  •         Vitamin B1 (thiamin) - 2% DDD
  •         Vitamin B3 (niacin)- 2% DDD
  •         Kyselina listová - 1% DDD
  •         Mangan - 3% DDD
  •         Draslík - 3% DDD
  •         Hořčík - 2% DDD
  •         Fosfor - 1% DDD




Jak káva působí na lidské tělo

První výzkumy o účincích kávy na lidský organismus byly publikovány na začátku 19. století. Od té doby se odborníci o pozitivech a negativech kávy přou. Podle nejnovějších výzkumů a studií vědců z celého světa však káva na lidské tělo působí blahodárně, a to z mnoha důvodů. Tady je osm z nich.

1. Snižuje únavu a zlepšuje soustředění

Snad nejznámější účinek kávy vůbec..”nakopávač a povzbuzovač”. A má ho na svědomí kofein. Díky přiměřenému příjmu kofeinu (tzn. 1-6 šálků denně) dochází ke snížení únavy, zvýšení aktivity, zrychlení reakčního času, zvýšení bdělosti a zlepšení kognitivních funkcí jako je paměť, učení, apod. 

Celé je to takový malý chemický “podvod”. Kofein totiž v mozku blokuje inhibiční neurotransmiter zvaný adenosin (ten má na svědomí to, že jsme unavení a ospalí). Kofein se za něj „vydává“ a zacpe receptory adenosinu v mozku. Díky tomu se další adenosin netvoří a nedochází tak k ospalosti.

POZOR! Při vyšších dávkách se z kámoše kofeinu může rychle stát nepřítel (viz odstavec “Čeho je moc, toho je moc”).


2. Zlepšuje paměť

Podle výzkumu, který provedla Johns Hopkins University, kofein posiluje dlouhodobou paměť. Nejlépe prý působí dávka kofeinu bezprostředně po výuce nebo učení.


3. Zlepšuje náladu a pomáhá proti depresi

Ranní kafe pro lepší den je bez debat. Je to tím, že kofein stimuluje centrální nervový systém a zvyšuje produkci neurotransmiterů, jako je serotonin, dopamin a noradrenalin, které v mozku tvoří jakýsi “koktejl dobré nálady”.


4. Zvyšuje vytrvalostní výkon

Káva je ideálním pomocníkem také pro sportovce, neboť zlepšuje vytrvalostní výkon, vytrvalostní kapacitu a zároveň snižuje vnímanou námahu a svalovou únavu. A to díky kofeinu, který zvyšuje hladinu adrenalinu v krvi. Šálek černé kávy asi hodinu před tréninkem tak může pomoci zvýšit fyzický výkon o 11-12 %.


5. Pomáhá při hubnutí

Káva obsahuje hořčík a draslík, které pomáhají lidskému tělu používat inzulín, regulují hladinu cukru v krvi a snižují vaši chuť na sladké. Kofein zároveň pomáhá tukovým buňkám štěpit tělesný tuk a používat jej jako palivo pro trénink. Silná káva před intenzivním cvičením tak funguje jako přírodní spalovač tuku.

Vlivem účinku kofeinu zároveň dochází v organismu k uvolňování kortisolu a adrenalinu do krve. Tělo pak reaguje zvýšením krevního tlaku a rychlejší srdeční pulzací, zvýšenou sekrecí žaludeční kyseliny a tedy i celkovým zrychlením metabolismu, čímž podporuje rychlejší spalování kalorií, a to až o 11 %.


6. Chrání mozek před neurodegenerativními chorobami

Alzheimerova choroba patří v současné době mezi nejčastější neurodegenerativní onemocnění a je nejčastější příčinou demence. Klinické studie prokázaly, že konzumenti kávy mají až o 65 % nižší riziko vzniku Alzheimerovy choroby.

Druhým nejčastějším neuronegenerativním onemocněním je Parkinsonova nemoc, při které dochází k zániku  neuronů produkujících dopamin. Bylo prokázáno, že konzumace kávy snižuje riziko vzniku tohoto onemocnění o 32-60 %.


7. Snižuje riziko rakoviny jater

Jaterní karcinom představuje celosvětově druhou nejčastější příčinu smrti na nádorová onemocnění. Bylo prokázáno, že konzumace kávy snižuje riziko vzniku jaterního karcinomu o 40 %. Může zato bohaté složení kávy, jež zahrnuje velké množství rostlinných barviv, které snižují riziko vzniku rakoviny. V tomhle směru je káva ojedinělá, protože žádný jiný nápoj nevykazuje podobné vlastnosti.


8. Snižuje riziko vzniku diabetu 2. typu

Klinickými studiemi bylo zjištěno, že konzumenti kávy mají snížené riziko vzniku tohoto onemocnění (výsledky některých studií ukazují, že riziko vzniku onemocnění se snížilo až o 23-67 %). 

Když je kávy moc

Odborníci se shodují na tom, že za přiměřené pití kávy lze označit denní konzumaci max. 6 šálků, což by mělo odpovídat přibližně 300 mg kofeinu. Vyšší příjem kofeinu může způsobit nervozitu, neklid, nesoustředěnost a zhoršení jemné motoriky. Při výrazném překročení denní dávky kofeinu může dokonce nastat tzv. kofeinový šok, který se projevuje bolestí hlavy, výrazným a zrychleným bušením srdce a třesem rukou.

Kofein detox

Pravdou je, že naše tělo si na pravidelný přísun kofeinu zvyká a vyžaduje stále větší dávky (stejně jako u jiných závislostí). Aby celý ten „kafezázrak“ zase fungoval, je třeba kávu na nějaký čas vysadit. Jen tak má totiž tělo šanci obnovit správnou činnost “zakofeinovaných“ receptorů a reagovat i na menší množství kofeinu. K tomuto kofeinovému detoxu stačí bez kávy vydržet dva až tři dny.

Something went wrong, please contact us!
Váš košík0
Mezisoučet:
Doprava při objednávce nad 1 500 Kč zdarma