3 důvody, proč vám čtení zlepší život

Od Jan Pop

Proč nečteme?

Kdy jste se naposledy začetli natolik, že jste naprosto ztratili pojem o čase a nemohli se od knihy odtrhnout? Nebo ještě lépe, kdy jste v ruce naposledy drželi knihu a věnovali ji více než hodinu své nerušené pozornosti?


Mnoho z nás tráví denně hodiny scrollováním Facebook feedu, projížděním Instagram stories, sledováním videí na Youtube a seriálů na Netflixu. Na čtení už nám pak jednoduše mnoho času nezbývá. A proč by taky mělo, když nová série Game of Thrones na HBO je stejně zábavnější než ta několikasetstránková bichle, kterou George Martin sepsal. Zvlášť když stačí pouze kliknout na tlačítko play a okamžitě získáme hodiny prvotřídní zábavy.


Jaké jsou tedy skutečné výhody čtení knih? Pojďme se na ně společně podívat…

1. Čtení udržuje mozek v dobré kondici.

Mozek je jako sval, potřebuje pravidelné cvičeni, aby zůstal zdravý a silný. Právě při čtení dochází k jeho stimulaci, která je zcela odlišná od sledování filmu a nebo jiné konzumace obsahu. Musíme totiž zapojit představivost, abychom si mohli vizualizovat děj, místa, knižní postavy, spojovat souvislosti a domýšlet možné konce. Naší fantazii se v knihách meze nekladou.

 

Čtení také posiluje naši paměť, koncentraci a pozornost.

V dnešním rychlém technologickém světě bývá naše pozornost roztříštěna do tisíce různých směrů. Často multitaskingujeme mezi prací, učením, sledováním Instagramu, kontrolou nových emailů, odpovídáním přátelům na Messengeru a další kupou aktivit, o nichž nás naše chytré telefony neustále notifikují.


Knihy nás z této reality vytrhávají. Nutí nás vypnout, zpomalit, udělat si čas a soustředit se pouze na jednu věc. A právě tak posilujeme naši schopnost soustředění a pozornost, která je jindy oslabována pod útokem více různých podnětů naráz. Nasáváním nových poznatků, poznáváním knižních příběhů  a nových světů si současně trénujeme paměť.


Studie ukazují, že právě pravidelný trénink mozku v podobě čtení nás může ochránit před Alzheimerovou chorobou a demencí, které patří mezi jedny z raketově rostoucích civilizačních chorob dnešní doby. Studie z anglického Colchesteru navíc potvrdila, že zdravotní stav osmdesátiletých čtenářů je v průměru srovnatelný se stavem sedmdesátiletých nečtenářů.

Denní tipy pro produktivnější den 👍

Pošleme vám každé ráno jeden tip. Pohodlně do Messengeru. Proč používat režim Letadlo, jak denně vypít víc vody a spousta dalších užitečných tipů. Přidejte se k tisíci odběratelů!

2. Čtení uklidňuje mysl a snižuje stres.

S velkým tlakem se každý vyrovnáváme jinak. Někomu pomáhají procházky, jinému třeba poslech hudby. Čtení knih však může být ještě efektivnějším nástrojem. Studie z roku 2009 potvrdila, že stačí pouhých 6 minut čtení denně, abychom se uvolnili a vyplavili stres z těla.

Během četby se sníží naše tepová frekvence, uvolní se svaly a mysl se na okamžik oprostí od všech starostí každodenního života.


Knihy nám navíc mohou posloužit jako silný spojenec v boji proti špatnému usínání.

Pár stránek v posteli zklidní naši mysl, vyčistí hlavu a umožní nám lehce vplout do hlubokého kvalitního spánku, který je zcela zásadní pro naše fyzické i mentální zdraví, produktivitu a správnou funkci mozku.


Výzkumy potvrzují, že klíčem ke kvalitnějšímu spánku je zavedení zklidňujících rutin těsně před usnutím a právě čtení je jednou z nejlepších, které můžeme zvolit.

3. Čtení zlepšuje naše komunikační schopnosti a prohlubuje empatii.

Také se vám stává, že občas máte problém správně se vymáčknout? A nebo se sice bez problémů vyjádříte, ale když mluvíte k více lidem a nebo váš projev někdo nahrává, tak zkrátka cítíte, že to není ono?


V obou případech nám mohou pomoci právě knihy. Při čtení posilujeme naši slovní zásobu, učíme se nová spojení a fráze a zlepšujeme tak naše komunikační schopnosti.


Počet slov, které běžně používáme, se časem zmenšuje dle naší profese a společnosti, ve které se pohybujeme. Mluvíme totiž často se stejnými lidmi a o stále stejných nebo podobných tématech.


Pokud nevěříte, zkuste si několik dnů zapisovat pár zásadních myšlenek, ke kterým se v mysli neustále vracíte, a o čem se s lidmi bavíte. Možná zjistíte, že právě vaše převládající myšlenky udávají valnou většinou vašich konverzačních témat a že valná většina vašich myšlenek se v cyklech opakuje. Není pak divu, že se naše slovní zásoba časem omezuje. Knihy nás ale naštěstí nenechají zakrnět!


Studie, provedená v Nizozemí, navíc potvrzuje, že čtení knih, zejména pak fikce, může prohloubit naši empatii. Při čtení příběhu se zpravidla vcítíme do hlavní postavy, vytvoříme si k ní emocionální pouto a prožíváme děj jejíma očima. Každou radost i bolest pak sdílíme spolu s ní.


Díky tomu jsme schopni lépe se vcítit i do ostatních lidí ve skutečném světě a pochopit jejich pocity a emoce. To může významně zlepšit naše vztahy, komunikaci a v konečném důsledku i celkovou kvalitu našeho života.   

Sledujte náš FacebookInstagram

samotna-polozena

3 hodiny soustředění v přírodní tobolce Mindflow

Mindflow je přírodní alternativa energeťáku, kávy nebo čaje. Pomůže porazit únavu a naplno se 3–4 hodiny soustředit.