Pracujte méně, ale efektivněji: 3 tipy jak na to

Od Jan Pop

Pokud hodně pracujete, možná se vám stává, že místo na odpočinek a zábavu už jednoduše nezbývá čas. To je z dlouhodobého hlediska špatné nejen pro mentální pohodu, ale i pro kvalitu odvedené práce.

Není proto v našem zájmu pracovat více – ale umět vybalancovat ingredience naší produktivity do poměru ideálního pro naše nejlepší fungování.

Podíváme se na tři věci, které můžete okamžitě začít dělat, a které vám pomůžou nastolit rovnováhu mezi množstvím práce a odpočinku během dne.

Plánujte zábavu jako první

Pokud na odpočinek jednoduše nezbývá čas, většinou je chyba už ve fázi plánování. Volnočasovým aktivitám bychom měli věnovat dostatečný prostor. Nemusí se to zdát, ale mají velký vliv na naši produktivitu.

Kalendáři beznadějně naplněným pracovními povinnostmi můžete snadno předejít tak, že zábavu naplánujete dopředu, ještě před plánováním povinností. Pak se nemůže stát, že by na ní nezbylo místo.

Možná ale máte problém s opakem – moc zábavy a nezbývá místo na práci. V takovém případě pomůže přesně opačný recept. Plánujte práci jako první a zábavu jako druhou. Jednoduše tam, kde vnímáte svou slabinu, se více soustřeďte na vědomé plánování aktivit. Časem si na to navyknete a přirozeně se přiblížíte rovnováze.

Denní tipy pro produktivnější den 👍

Pošleme vám každé ráno jeden tip. Pohodlně do Messengeru. Proč používat režim Letadlo, jak denně vypít víc vody a spousta dalších užitečných tipů. Přidejte se k tisíci odběratelů!

Předem si srovnejte priority

Nejlépe si už den předem večer sepište, jaké úkoly vás zítra čekají. Poté si je srovnejte podle priority od nejdůležitějšího po méně důležité. A ve stejném pořadí je další den zpracovávejte.

Pozor na vyrušení zbytečnostmi. Někdy si pleteme, co spěchá s tím, co je důležité. Občas je potřeba nechat věci, které spěchají ale nejsou tak důležité čekat, abychom dokončili důležitější práci. Proto plánujeme předem a nerozhodujeme se na místě.

S tímto způsobem myšlení zjistíme, že většina věcí nespěchá tolik, jak se na první pohled zdá. Můžeme pak zpomalit a zapsat si úkol na zítřejší plán, místo abychom se kvůli němu omlouvali z dnešní večeře s kamarády.

Zkuste vypozorovat, ve kterou část dne vám jde práce nejlépe od ruky a naplánujte si do ní to nejdůležitější. Výzkumy ukazují, že většina populace má nejproduktivnější období buď ráno, a nebo naopak později večer.

Spánek je základ

Pokud selháváme na frontě spánku, není nic, co by nás mohlo spasit. Můžeme si nalhávat, že díky kratšímu spánku stihneme více, ale z dlouhodobého hlediska je pravdou pravý opak. Nejenže spánkový deficit poznamenává kvalitu naší práce, ale časem se projeví i na náladě a zdraví.

Krátkodobě nás může kofein v kávě nebo v Mindflow* udržet ve funkčním stavu, ale to není nic, co bychom měli dlouhodobě podstupovat na úkor dostatku spánku. Zdravé spací návyky dělají největší rozdíl v tom, jak dobře náš mozek přes den funguje.

Doporučuje se 7–9 hodin spánku každý den. Kromě množství hodin je také důležitá pravidelnost kvůli našemu biorytmu. Ten ovlivňuje, jak dobře tělo umí spánek využít pro regeneraci. Proto se každý den snažte chodit spát a vstávat v podobnou hodinu. Ať už jste ranní ptáče a nebo noční sova, buďte konzistentní. Naše tělo se časem přizpůsobí, ale jen pokud si vypěstujeme pravidelný návyk.

Zkuste si do průběhu dne zařadit alespoň jeden krátký šlofík v délce 10–20 minut. Nemusíte ani usnout. Stačí, když zavřete oči a necháte hlavu odpočinout bez všudypřítomných myšlenek. Je to jako restartovat počítač – často se zrychlí fungování celého systému a můžeme se znovu naplno vrhnout do práce.

 

*Mindflow je přírodní alternativa kávy nebo energetického nápoje pro soustředěnou práci a učení. Více se o něm dozvíte zde.

Sledujte náš FacebookInstagram

samotna-polozena

Soustředění pro úspěšný den

Mindflow je přírodní alternativa energeťáku, kávy a čaje. Pomůže porazit únavu a naplno se soustředit 3–4 hodiny.