Jaké cvičení je nejlepší pro mozek

Od Ondřej Mrkus

Různé druhy pohybu mají různý efekt na naše tělo a mozek. Vědci mezi sebou poprvé porovnali tři nejběžnější druhy cvičení, aby zjistili, které má největší vliv na neurogenezi – růst nových neuronů v mozku. Konkrétně v části Hipocampus, který má mimo jiné na starosti převod informací z krátkodobé paměti do dlouhodobé.

Studie porovnala tyto druhy aktivit:

  • Soustavný běh
  • Silový trénink
  • Intenzivní intervalový trénink

Průběh studie

Vědci pro experiment použili velké množství krys, kterým aplikovali látku označující nově vzniklé neurony v jejich mozku. Rozdělili je do čtyř skupin podle druhu cvičení a jednu kontrolní.

Krysy představující běžce měly neustále k dispozici běhací kolo. Každé se měřila vzdálenost individualně a většina z nich naběhala několik kilometrů denně.

Silový trénink se simuloval pomocí malých závaží přivázaných na ocásky krys, které s nimy šplhaly po nakloněné rovině.

Intenzivní intervalový trénink se skládal ze sprintů na malých běhacích pásech. Tři minuty sprintu následované dvěma minutami pomalejšího výklusu opakované celkově třikrát pro dobu 15 minut.

Studie trvala celkem 7 týdnů, po kterých vědci mikroskopem prozkoumali mozkovou tkáň Hipocampu u všech účastníků.

Výsledky

Bezkonkurenčně největší efekt mělo soustavné běhání. Velké rozdíly byly dokonce i mezi jednotlivými běžci podle celkově naběhané vzdálenosti. Čím více kilometrů uběhli, tím větší byl příbytek neuronů.

Další v pořadí byl intervalový trénink, který měl o poznání měnší efekt, ale stále znatelný oproti konktrolní skupině, která se nehýbala vůbec.

Posilující skupina měla sice větší svaly a sílu, ale žádná znatelná změna v mozku se nekonala. Tempo růstu nových neuronů bylo stejné jako u nic nedělající skupiny.

Závěr

Je potřeba myslet na to, že krysy nejsou lidi. Přesto jsou výsledky velmi zajímavé a naznačují, že dlouhotrvající aerobické cvičení o nižší intenzitě je i u člověka tím nejlepším pro růst nových neuronů v mozku.

Neznamená to, že bychom měli všichni odteď pouze běhat. Ostatní druhy cvičení mají rozdílné benefity pro jiné části těla a v našem mozku, které běhání nenahradí. Rozhodně ale stojí za zvážení přidání běhu, jízdy na kole nebo podobné aktivity do našeho sportovního života.

Zdroje:

1 – Physical exercise increases adult hippocampal neurogenesis in male rats provided it is aerobic and sustained. Miriam S. Nokia, Sanna Lensu, Juha P. Ahtiainen, Petra P. Johansson, Lauren G. Koch, Steven L. Britton, Heikki Kainulainen. (24. 2. 2016), (Odkaz)

Sledujte náš FacebookInstagram

Denní tipy pro vaši produktivitu 👍

Pošleme vám každý den jeden tip. Budete produktivnější, uděláte víc práce za méně času a zlepšíte svůj pracovní i osobní život. Pohodlně, rychle, do vaší Messenger aplikace.