Bára: 3 tipy jak zvládám stres a učení

Od Bára Kofferová

Jmenuji se Bára a jsem studentkou umělecké školy. Denně trávím 8–10 hodin ve škole, což pochopitelně dost vyšťaví a často potom nezbývá energie na nic jiného. Po večerech se ale snažím cvičit, psát, věnovat se blogu a kamarádům. Chci z těch 24 hodin prostě vymáčknout maximum. Pak do toho ale přijde zkouškový a stres je na světě.

Připravila jsem pro vás tři tipy na to, jak se vypořádat se stresovými situacemi, a to nejen ve škole. Doufám, že pro vás budou užitečné, mně samotné fungují skvěle.

1. Bez plánování a odpočinku to nejde

 

Kdybych měla jen pracovat a bez přestání se soustředit, tak upřímně nic neudělám. Proto je potřeba si rozvrhnout a naplánovat den tak, abych byla schopná v potřebnou chvíli podat maximální výkon. Jinak to totiž dopadá tak, že půl dne zabiju prokrastinací, všechno se nakupí na poslední chvíli, s čímž vzroste tlak a počet chyba a naopak se sníží kvalita učení.

 

Je důležité najít si balanc. Když cítím, že už to opravdu nemůžu, všeho nechávám a jdu se projít, dát si jídlo, popovídat si s přáteli a nebo si zacvičit. Každý si najde to svoje. Jedna z hlavních věcí, díky kterým si udržuju psychickou pohodu, jsou plánované pauzy.

 

Myslím, že stále zapomínáme na jednu věc – nejde jen o to, jak dlouho se učíme, ale i jak kvalitně. S tím souvisí relax a dobíjení energie. Bez toho nic nejde. Chce to především naslouchat svému tělu a znát svoje hranice, kdy už je toho příliš. V neposlední řadě dopřát tělu kvalitní spánek a hlavně zahodit všechny energetické nápoje, které vám stejně víc než na hodinu nepomohou.

Denní tipy pro lepší život 👍

Pošleme vám každé ráno jeden tip. Pohodlně do Messengeru. Proč používat režim Letadlo, jak denně vypít víc vody a spousta dalších užitečných tipů. Přidejte se ke stovkám odběratelů!

2. Pravidelný pohyb

 

I když toho mám nad hlavu, musím si zkrátka nějakým způsobem pročistit hlavu a utříbit myšlenky. Déle než dvě nebo tři hodiny se stejně moc soustředit nedokážu. A co jiného našemu tělu dodá endorfiny než pohyb? Nejlépe na čerstvém vzduchu!

Nejspíš to sami znáte… začne vás táhnout za krkem, ozvou se záda a na židli se vrtíte jak blecha v psím kožichu. To je přesně chvíle, kdy je třeba se zvednout a protáhnout se, jít se ven projít, proběhnout se, zacvičit si, jít si zaplavat… zkrátka všechno možný, co vám pomůže restartovat mozek i tělo! Za mě doporučuji běh a nebo obyčejnou chůzi v přírodě. Nenáročné, a přesto neuvěřitelně účinné na psychiku a výkon našeho mozku. Často se po krátké procházce v lese vracím nabitá natolik, že  můžu rovnou znovu sednout ke stolu a podat opět 100% výkon.

3. Psychická pohoda

 

Vše začíná v hlavě, proto je třeba dbát nejen o své tělo, ale hlavně o psychiku. Proto se během dne snažím často meditovat. Zavřu oči, zhluboka dýchám a sleduju svůj dech. Nic víc, nic míň. Kdykoliv mám chvilku, třeba v MHD nebo na procházce, posiluji pozitivní energii afirmací. Naše podvědomí nerozezná představy od reality a proto ho můžeme efektivně programovat. Stačí si v mysli opakovat pozitivní tvrzení, které v nás vyvolávají příjemné pocity. Zpočátku to může znít zvláštně, ale po nějaké době přijmeme tvrzení za své a naše mysl mu uvěří. Je to perfektní cvičení, pokud máte úzkosti a přívaly negativity. Zvlášť během zkouškového to zná asi každý.

Do relaxace a regenerace je důležité zařadit i pitný režim a stravu! Nedokážu si představit, že bych během dne nevypila 2–3 litry vody. Dostatečný přísun vody je navíc nezbytný pro správnou funkci našeho mozku a i mírná dehydratace má vliv na naši paměť a soustředění. Díky vyvážené stravě na sobě pozoruji, že mám energie více než kdy dříve a hlavně se daleko lépe cítím.

Je spousta dalších tipů, jak zvládat stres před zkouškou nebo jiným výkonem. Tyto tři beru jako absolutní základ. Rozhodně ale také patří velký dík Mindflow, které mi už několik měsíců při učení pomáhá. Jedná se o přírodní tobolky, které zaženou únavu a dokážu se díky nim ještě několik hodin navíc naplno soustředit. Dokonce mě i uklidní, takže nemyslím na hlouposti a podám ještě lepší výkon, než jsem měla v plánu.

Sledujte náš FacebookInstagram