7 důvodů, proč cvičit jógu

Od Pavla Hubálková

Jóga je dnes (staro) nový módní trend, který plní internet i časopisy. Cvičíte jógu pravidelně, nebo vám stále připadá nudná a neefektivní? Přinášíme vám informace z vědeckých studií i vlastní zkušenosti, proč stojí za to ji zkusit.

Odpočinek a relaxace po náročném dni

Neznám lepší kompenzaci náročných dní plných stresu, než je jóga. Když už jsem tak unavená, že na běh nebo posilovnu nemám chuť ani sil, jóga mi zaručeně pročistí hlavu, uvolní napětí a dodá novou energii. 1,2

Nejlepší způsob, jak začít ráno

Někomu můžou vyhovovat spíše ranní lekce – kdy se krásně protáhnete, rozproudíte energii a začnete den s úsměvem a dobrým pocitem, že jste pro sebe něco udělali.

Lepší flexibilita a posílení hlubokých svalů

Jóga není jen pomalé protahovaní. Na dynamických a posilovacích hodinách se i pěkně zapotíte a posílíte především hluboké a stabilizační svaly, které běžně moc nepoužíváme, ale jsou velmi důležité pro správné držení a fungování těla. 3, 4, 5

Zaměření na dech

Bez jídla i vody vydržíme dny, bez dechu sotva pár minut. A přesto se na dech zapomíná a málokdo dýchá správně. Jóga nás učí soustředit se na dech a také nás naučí, jak správně dýchat nejen při cvičení, ale i v běžném životě. 6, 7

Praxe Mindfulness

O blahodárných účincích mindfulness jsme už psali (zde). Jóga je skvělou praxí mindfulness, protože na józe jste tady a teď – vnímáte své tělo a svůj dech. 8

Kompenzace jiných sportovních aktivit

Jóga je skvělý doplněk dalších sportovních aktivit. Protáhne a posílí jindy nepoužívané svaly a také podpoří regeneraci sportem unaveného těla.

Moje jogová cesta

Pamatuji si na první lekce v pubertě, které mi přišly naprosto o ničem. Několik let jsem se k józe příležitostně vracela a začínala ji mít ráda jako kompenzační odpočinkovou aktivitu. A na vysoké jsem plně propadla Bikram-yoze. A více jak rok jsem se pravidelně několikrát týdně chodila potit. Odměnou mi byl báječný odpočinek a skvělý pocit, zpevněné a pružné tělo a také veliká hrdost vždy, když jsem se dostala o kousek dále v pozici. Bohužel kvůli nové práci jsem milovanou Bikram-yogu přestala stíhat a s koncem roční permanentky jsem si dala pauzu.

Na jógu jsem ale nezanevřela a cvičila pravidelně každé ráno min 10 minut a občas jsem zašla na večerní vedenou lekci. Jóga se tak stala nedílnou součástí mého života a nedám na ni dopustit. V současné době zase pravidelně několikrát týdně chodím na vedené lekce. Střídám místa, styly i lektory a snažím se co nejvíce zlepšit svoji jógovou praxi. Pro mě je jóga ten nejlepší odpočinek a kompenzace hektických a náročných dní. Jóga není cvičení, ale cesta a životní styl, kdy jste sami (se) sebou a stále se můžete zlepšovat.

Zdravotní benefity

Jógové pozice zlepšují prokrvení a stimulují činnost lymfatického i hormonálního systému. Bylo prokázáno, že jóga snižuje krevní tlak 9,  hladinu cholesterolu10 a tím i riziko kardiovaskulárních onemocnění 11, zlepšuje imunitní systém 12, má protizánětlivé účinky 13, zlepšuje spánek 14, 15, tlumí bolesti 16,17,18, také zlepšuje  celkový psychický stav 19 a snižuje depresivní a úzkostné stavy 20, 21, 22, 23, 24. A tak bychom mohli pokračovat.

Další výhodou jógy je, že nepotřebujete žádné speciální ani drahé vybavení. Vystačíte si pouze s pohodlným oblečením a podložkou. Cvičit můžete podle videí na youtube nebo zkusit online kurzy. Pro úplné začátečníky ale spíše doporučuji vyzkoušet vedené lekce, kdy vám lektor pomůže se správným provedením cviků a upozorní na případné chyby. Existuje mnoho druhů a stylů jógy, proto zkoušejte a najděte si tu svoji.

Hot jóga

Samotnou kapitolou je Bikram-yoga a hot-jóga, neboli cvičení ve vyhřátém sále, obvykle 42 °C. Bikram-yoga je originální 90 minutové cvičení specifických jógových pozic, které se cvičí v daném, stále stejném pořadí. Hot jóga je její volná kopie, kdy se cvičí různé styly jógy ve vyhřátém sále a celkové pojetí velmi záleží na lektorovi. Při cvičení v teple dochází k mnohem lepšímu protažení a uvolnění a pozitivní účinky jógy se násobí. Díky teplu je i fyzicky náročnější. Bonusem je, že trénujete svoji termoregulaci a v létě mnohem lépe zvládáte parné dny.

Sledujte náš FacebookInstagram

Denní tipy pro vaši produktivitu 👍

Pošleme vám každý den jeden tip. Budete produktivnější, uděláte víc práce za méně času a zlepšíte svůj pracovní i osobní život. Pohodlně, rychle, do vaší Messenger aplikace.