6 tipů, jak efektivně zvládat práci na home office

Čas čtení: 3 min
Home office 1

Home office může klamně působit jako ideál. Náročné ranní dojíždění nahradí práce z postele, formální oblečení vyměníte za pohodlí pyžama. Někdy však realita není tak růžová, jak se v teorii pozdává. Častokrát zjistíte, že je po poledni a vy jste ještě ani nezačali. Jak si udržet motivaci a zůstat produktivní i při práci z domova?

Vstaňte brzy - buďte mezi proaktivními

S vědomím, že máte možnost se místo cesty do práce o hodinu déle prospat je jednoduché upadnout do rutiny pozdního vstávání a nesplněných plánů. Věděli jste však, že dle studií se lidé, kteří vstávají dříve jeví proaktivnějšími než ti, kteří z postele vylézají až po několikátém zazvonění budíku?

Proaktivita je ochota a schopnost jednat s cílem změnit situaci ve svůj prospěch. Ranní produktivita je tedy prvním krokem k úspěchu. Ono se neříká nadarmo, že ranní ptáče dál doskáče.

Primárně ale naslouchejte svému tělu. Pozorujte v jakých časech jste nejvýkonnější. Někdo je naopak nejlépe schopný zvládat náročné úkoly v odpoledních a večerních hodinách. Zjistěte vaše „nejenergičtější“ části dne a svůj rozvrh orientujte podle nich.

Vymezte si prostor pro home office – nepracujte, kde spíte

Pohodlí domova svádí k práci rovnou z postele. Ložnice by ale primárně měla sloužit ke spánku a relaxaci. Asociace peřin s kanceláří kladně neposlouží jak našemu spánku, tak ani pracovní morálce. Zvláště v této zmatené době je pro nás kritické rozpoznávat psychologické a fyzické hranice mezi zaměstnáním a odpočinkem.

Ne všichni však máme možnost vyhradit si speciální místnost čistě pro účel home office. Pokuste se proto si minimálně vymezit oddělený prostor za stolem, který bude sloužit výhradně pro účel práce. Signalizujete tak mozku, že toto není místo pro prokrastinaci, nýbrž pro zápal produktivity.

Motivace home office

Vyzkoušejte „pravidlo deseti minut“

Vykročit z komfortní zóny a přemluvit se k aktivitě, jež vás v danou chvíli dvakrát neláká vyžaduje mentální skok, který ne každý dokáže uskutečnit. Skvělým pomocníkem může být tzv. „10 minute rule“.

Usmyslete si, že odkládané aktivitě věnujete pouhých 10 minut svého času, s tím, že po uplynutí tohoto úseku můžete přestat pracovat. Nicméně v momentě, kdy překonáte prvotní nechuť je mnohem pravděpodobnější, že úkol dokončíte nebo u jeho plnění minimálně přetrváte o něco déle, než jste původně očekávali.

Maximalizujte mentální výkon – metoda Pomodoro

Experimentujte v home office s chytrou organizací času a podporou nerušené činnosti v určitém časovém úseku.

Technika Pomodoro využívá 25 minut dlouhých pracovních intervalů oddělených krátkými 2-3 minutovými přestávkami. Po čtyřech takových cyklech následuje delší 15-30 minutová pauza určená k mentálnímu odpočinku, občerstvení a načerpání nové energie.

6 tipů, jak efektivně zvládat práci na home office 1

Nepodceňujte sílu hluboké práce

Americký akademik a spisovatel Cal Newport definuje hlubokou práci jako činnost provozovanou ve stavu nerušeného soustředění, která vás nutí využívat váš kognitivní potenciál na maximum. Taková aktivita vytváří nové hodnoty a zlepšuje vaše schopnosti.

Často bývá tento duševní stav nazýván také jako „flow“. Jak ztratit pojem o čase a ponořit se do umění naprosté koncentrace se dočtete v článku na našem blogu.

Odměňujte se – podpořte pozitivní motivaci

Motivace vyjadřuje rozpory mezi tím, co člověk aktuálně prožívá, a tím, co prožívat touží. Dychtíme-li po nárůstu produktivity nesmíme se zapomínat za své úsilí i odměnit.

Úspěch úzce souvisí s pozitivní sebehodnocením. Kdy jste si naposledy za své výsledky poděkovali? Nezapomínejte se pochválit, zasloužíte si to. Nástroj k odstranění neduhů práce z domova máte ve svých rukou, tedy spíše v mysli. Nebojte se ho použít. 

Další tipy z blogu