3 tipy pro okamžité nakopnutí produktivity při učení

Od Ondřej Mrkus

1. Hýbat se

Pohyb dokáže změnit chemii těla už za několik vteřin.1 Zvyšuje srdeční tep dostává tak do mozku více kyslíku. Vyplavuje hormony, které podporují růst nových nervových spojení v mozku s největším účinkem v hippocampu – části mozku zodpovědné za učení a paměť.2

Jenže ne vždy si můžeme jít zaběhat nebo pomazlit železa do posilovny. Dobrá zpráva je, že podle názoru světových trenérů existuje cvik, který i za 60 vteřin zajistí většinu výhod delšího tréninku.3 Výhercem je angličák (burpee).

Jak na to

Každých 30–60 minut učení zařaďte 60 vteřinový interval. Ten stačí na 10–30 angličáků podle vaší fyzičky a odhodlání. Jednodušší varianta je Jumping Jack nebo popadněte švihadlo.

Proč angličák

Je to aerobní cvičení, při kterém jsme stále v pohybu s intenzitou dostačující pro slušné zadýchání. Bonusem je koordinace několika pohybů v jedné sekvenci. Tím aktivujeme cerebellum – část mozku zodpovědnou za kontrolu pohybu, rovnováhu a celkovou pozornost.

2. Dýchat

Každý den uděláme v průměru 20 000 nádechů a výdechů, aby naše tělo mělo dostatek kyslíku.4 Reakce těla na kyslík můžeme chytře využít následujícím dechovým cvičením, které je součástí Wim Hoffovy metody zvané Power Breathing.

Jak na to

Pohodlně se usaďte. Cílem je 30 dlouhých a silných nádechů nosem následovaných neúplným výdechem (tzn. pouze přirozeně uvolnit napětí a upustit část vzduchu).

Očekávejte lehké motání hlavy. Je to příčina „předávkování“ kyslíkem, který volně proudí tělem a dodává energii do všech buněk.5 Tento “nadrogovaný” stav po chvíli přejde a tělo bude nabité energií.

Denní tipy pro lepší život 👍

Pošleme vám každé ráno jeden tip. Pohodlně do Messengeru. Proč používat režim Letadlo, jak denně vypít víc vody a spousta dalších užitečných tipů. Přidejte se ke stovkám odběratelů!

3. Zchladit se

Šok při vystavení těla intenzivnímu chladu způsobí zvýšenou frekvenci dýchání a srdečního tepu. Je to snaha těla udržet si svou teplotu, která zapříčiní přirozenou vlnu energie. Potěší také proti stresový efekt prokázaný několika studiemi.6 Pro rychlé snížení teploty těla je nejúčinnější ochlazovat zadní část krku.7

Jak na to

Každý máme doma pytlík ledu nebo hrášku. Zabalte ho do utěrky a vložte za krk. Doporučuji si sednout tak, abyste mohli pokračovat v učení a pytlík drželi mezi krkem a opěrátkem za hlavou. Osobně chladím několik minut (5–10), ale už po 60 vteřinách ucítíte znatelný efekt.

Fun fact: Poté co si Van Gogh uřízl ucho, psychiatři mu předepsali 2x denně ledovou koupel, jako součást léčby proti depresi (1889).8

Bonus – Přírodní stimulanty

Existují přírodní látky, které můžeme využít k povzbuzení našeho mozku při dlouhých dnech plných studia. Mezi nejlepší patří guarana, která díky obsahu kofeinu zažene únavu a zlepší schopnost soustředění. Dále nedáme dopustit na ženšen, který podporuje paměť a zdravou funkci mozku. Otázkou však zůstává, co si vybrat?

Jak na to

Protože jsme také hledali způsob zdravého povzbuzení při studiu, vyvinuli jsme Mindflow. To obsahuje kombinaci 7 přírodních látek pro maximální soustředění: guaranu, ženšen, zelený čaj, kofein a vitamíny B3, B6 a B12. Mindflow porazí únavu a na 3–4 hodiny naplno rozhýbe vaše mozkové závity. Více o Mindflow zjistíte zde.

Sledujte náš FacebookInstagram

Zdroje:

1 – Voluntary exercise increases axonal regeneration from sensory neurons. Molteni, R., Zheng, J. Q., Ying, Z., Gómez-Pinilla, F., & Twiss, J. L. (2004, June 1st). (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15159540)
2 – The antidepressant effect of running is associated with increased hippocampal cell proliferation. Bjørnebekk A, Mathé AA, Brené S. (2005, Sempember 5th). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15769301)
3 – What’s the single best exercise?. Dr. Martin Gibala. (http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17exercise-t.html)
4 – Vital Signs (Body Temperature, Pulse Rate, Respiration Rate, Blood Pressure).  (https://goo.gl/lClJy4)
5 – What Happens When You Breathe?. (https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/hlw/whathappens)
6 – Uric acid and glutathione levels during short-term whole body cold. Siems WG1, van Kuijk FJ, Maass R, Brenke R. (1994, March 16th). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8063192)
7 – How the body controls brain temperature. Mingming Zhu, Joseph J. H. Ackerman, Alexander L. Sukstanskii, and Dmitriy A. Yablonskiy. (2006, November 26th). (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2094117/)
8 – To Theo van Gogh. Saint-Rémy-de-Provence, on or about Thursday, 23 May 1889. vangoghletters.org (http://www.vangoghletters.org/vg/letters/let776/letter.html#translation)